Deși sunt mai multe femei remarcabile, care au făcut istorie, menționate în Vechiul Testament, vreau să mă opresc doar la una dintre ele, și anume la Debora. O consider femeia perfectă pentru a fi dată ca exemplu, în discuția noastră despre legitimitatea femeilor în conducere. Ea apare menționată pe paginile Scripturii, în cartea Judecătorii. Dați-mi voie să vă reamintesc că e vorba de perioada de după căderea omului în păcat, și înainte de moartea și învierea Lui Isus Cristos, și că ceea ce urmează face parte din Biblie!
Înainte să ne uităm specific la ce spune Scriptura despre Debora, vreau să mă asigur că toți cititorii înțeleg ce conține Cartea Judecători și ce însemna a fi „judecător”, în acele vremuri, în acest context.
Cuvântul ebraic folosit pentru judecători (Așa cum apare în Judecători 2:16 „Domnul a ridicat judecători ca să-i izbăvească din mâna celor ce-i prădau.”), este „shapat”, și înseamnă, „a judeca, a guverna, a justifica, a pedepsi”. De asemenea, mai înseamnă și „a acționa ca cel care dă legi, a decide în caz de controverse, a conduce, a executa judecata”. În esență, Cartea Judecători este o cronică a istoriei lui Israel, pe perioada în care țara a fost condusă de o succesiune de Judecători. Era câte un judecător care conducea un număr mai mare sau mai mic de ani și care îndeplinea mai multe sarcini. Dintre acestea, cea mai importantă era cea de a stabili strategia militară de apărare a țării de orice invazie străină. Dumnezeu era Cel care salva poporul lui Israel de dușmanii lui, poporul Îi dădea slavă, dar uita repede de Dumnezeu, și dușmanii atacau din nou țara, iar Dumnezeu îi scăpa din nou, iar se întorceau la Dumnezeu și din nou uitau de El, și istoria se repeta din nou, și din nou....
Judecătorii au fost toți bărbați, cu O SINGURĂ excepție – Debora!
Așa că n-o putem ignora. Nu putem spune că Dumnezeu nu folosește femei niciodată, pentru că avem aici exemplul Deborei. Și era în vremea Vechiului Legământ! Debora este una dintre femeile mele favorite, pe care s-o dau ca exemplu, așa că haideți să vedem ce ne spune Biblia despre ea și rolul ei în istorie.
Din această introducere, aflăm despre Debora că, înainte de toate, este femeie. Dacă nu este clar după ce aflăm numele ei (spun asta din cauza controversei pe tema numelui, dacă este nume de femeie sau de bărbat), atunci e foarte clar din faptul că este soție. Apoi aflăm că este prorociță. În ebraică, rădăcina cuvântului folosit aici este „nabiy” care înseamnă „vorbitor, purtător de cuvânt sau proroc”. În „Webster Dictionary” profetul este definit ca fiind „cineva care aduce mesajele care se crede că vin de la Dumnezeu” sau „cel care e văzut de un grup de ucenici ca fiind autoritatea finală”.
Dacă continuăm să citim, vedem că Debora conducea poporul lui Israel, la acea vreme. Cuvântul folosit pentru a conduce este același cu cel folosit pentru a judeca („shapat”), pe care l-am definit mai sus.
Doar din acest pasaj, putem vedea că Dumnezeu a pus o femeie la conducerea unei națiuni întregi, și că funcția ei de conducere, includea: a judeca, a guverna, a justifica, a pedepsi, a da legi, a conduce și a rezolva controverse. Debora a fost de asemenea și poroc, deci ea vorbea cu autoritate și revela voia Lui Dumnezeu.
Dacă continuăm să citim versetele care urmează, vom vedea alte situații care arată felul în care Dumnezeu a folosit o femeie chiar în vremurile Vechiului Testament.
Ea conducea judecățile, rezolva disputele (ceea ce confirmă de fapt fișa postului menționată mai sus). De asemenea a convocat un lider militar, numit Barac, i-a prorocit, dându-i o poruncă de la Dumnezeu ca să lupte o anumită luptă și dacă asculta urma să învingă. Barac a replicat spunându-i Deborei:„Dacă vii tu cu mine, mă voi duce; dar dacă nu vii cu mine, nu mă voi duce.” Interesant, ...dar asta e o povestire pentru altă zi.
Debora acceptă să meargă cu Barac la luptă, dar din cauză că Barac n-a avut curaj să meargă doar el în fruntea armatei, i-a spus că victoria contra lui Sisera urma să fie a unei femei. (în final, Iael, altă femeie îl ucide pe Sisera).
Și într-adevăr, Sisera e înfrânt.
Iată ce vreau să mai remarc aici, pe lângă ce am spus deja.
Vă aduceți aminte că Debora era căsătorită? Da, era căsătorită, dar nu cu Barac! Și uitați ce exemplu, pozitiv, sfânt, inspirat de Dumnezeu, plin de creativitate, al unei femei în slujire/conducere fără soțul ei. Ea s-a dus la luptă cu Barac, nu cu soțul ei, și pentru că au împlinit ce le-a spus Domnul, în felul în care au luptat, victoria a fost câștigată pentru Israel.
Acum, înainte să creadă cineva că scriu aici pentru a le încuraja pe femei să găsească alți bărbați decât pe soții lor ca să lupte alături de ei, sau înainte să credeți că le descurajez pe femei să lucreze în unitate și parteneriat cu soții lor pentru a împlini voia Lui Dumnezeu, dați-mi voie să spun răspicat... Nu fac nimic din cele scrise în fraza anterioară. Tot ce fac este să arăt clar un adevăr din Scriptură despre o femeie (în acest caz, o femeie căsătorită) în conducere, care și-a îndeplinit corect rolul și funcția, și faptul că a avut partener un bărbat care i-a respectat poziția de lider și profeția pe care ea a primit-o de la Dumnezeu și împreună au salvat națiunea și i-au adus slavă Lui Dumnezeu!
Acesta este doar un exemplu despre faptul că dorința inimii Lui Dumnezeu n-a fost niciodată pentru a opri slujirea femeilor. Vom mai găsi multe exemple de femei pe care Dumnezeu le-a ridicat ca să conducă și să contribuie la înaintarea Împărăției Lui Dumnezeu pe Pământ. Când comparăm funcția Deborei cu mandatul care a fost dat inițial atât bărbatului cât și femeii, putem vedea că Debora a operat conform scopului și planului inițial al Lui Dumnezeu. Bărbați și femei, umăr la umăr, conducând împreună și supunându-l pe dușman.
Mulți pastori în zilele noastre nu predică despre Debora. Au mesaje despre Samson, Ghedeon, doar foarte rar e menționată Debora. Se pare că nu se potrivește tiparului lor de gândire care restricționează femeile în conducere. Eu le spun că nu pot declara că femeile nu au voie ocupe poziții de conducere și să spui că „este de la Dumnezeu” dacă avem un exemplu în Scriptură care demonstrează tocmai contrariul. Eu spun că n-o putem ignora pe Debora. Nu poți să schimbi povestea ei sau s-o faci să dispară. Este chiar acolo, în Bibliile noastre, ale tuturor și reflectă inima lui Dumnezeu față de femei. Oare de ce, fetițele și băieții din școala duminicală nu aud povestea acestei remarcabile femei lider? Chiar așa, oare de ce?
Înainte să ne uităm specific la ce spune Scriptura despre Debora, vreau să mă asigur că toți cititorii înțeleg ce conține Cartea Judecători și ce însemna a fi „judecător”, în acele vremuri, în acest context.
Cuvântul ebraic folosit pentru judecători (Așa cum apare în Judecători 2:16 „Domnul a ridicat judecători ca să-i izbăvească din mâna celor ce-i prădau.”), este „shapat”, și înseamnă, „a judeca, a guverna, a justifica, a pedepsi”. De asemenea, mai înseamnă și „a acționa ca cel care dă legi, a decide în caz de controverse, a conduce, a executa judecata”. În esență, Cartea Judecători este o cronică a istoriei lui Israel, pe perioada în care țara a fost condusă de o succesiune de Judecători. Era câte un judecător care conducea un număr mai mare sau mai mic de ani și care îndeplinea mai multe sarcini. Dintre acestea, cea mai importantă era cea de a stabili strategia militară de apărare a țării de orice invazie străină. Dumnezeu era Cel care salva poporul lui Israel de dușmanii lui, poporul Îi dădea slavă, dar uita repede de Dumnezeu, și dușmanii atacau din nou țara, iar Dumnezeu îi scăpa din nou, iar se întorceau la Dumnezeu și din nou uitau de El, și istoria se repeta din nou, și din nou....
Judecătorii au fost toți bărbați, cu O SINGURĂ excepție – Debora!
Așa că n-o putem ignora. Nu putem spune că Dumnezeu nu folosește femei niciodată, pentru că avem aici exemplul Deborei. Și era în vremea Vechiului Legământ! Debora este una dintre femeile mele favorite, pe care s-o dau ca exemplu, așa că haideți să vedem ce ne spune Biblia despre ea și rolul ei în istorie.
- Judecători 4:4 spune „Pe vremea aceea, judecător în Israel era Debora, prorociţa, nevasta lui Lapidot. ”
Din această introducere, aflăm despre Debora că, înainte de toate, este femeie. Dacă nu este clar după ce aflăm numele ei (spun asta din cauza controversei pe tema numelui, dacă este nume de femeie sau de bărbat), atunci e foarte clar din faptul că este soție. Apoi aflăm că este prorociță. În ebraică, rădăcina cuvântului folosit aici este „nabiy” care înseamnă „vorbitor, purtător de cuvânt sau proroc”. În „Webster Dictionary” profetul este definit ca fiind „cineva care aduce mesajele care se crede că vin de la Dumnezeu” sau „cel care e văzut de un grup de ucenici ca fiind autoritatea finală”.
Dacă continuăm să citim, vedem că Debora conducea poporul lui Israel, la acea vreme. Cuvântul folosit pentru a conduce este același cu cel folosit pentru a judeca („shapat”), pe care l-am definit mai sus.
Doar din acest pasaj, putem vedea că Dumnezeu a pus o femeie la conducerea unei națiuni întregi, și că funcția ei de conducere, includea: a judeca, a guverna, a justifica, a pedepsi, a da legi, a conduce și a rezolva controverse. Debora a fost de asemenea și poroc, deci ea vorbea cu autoritate și revela voia Lui Dumnezeu.
Dacă continuăm să citim versetele care urmează, vom vedea alte situații care arată felul în care Dumnezeu a folosit o femeie chiar în vremurile Vechiului Testament.
Ea conducea judecățile, rezolva disputele (ceea ce confirmă de fapt fișa postului menționată mai sus). De asemenea a convocat un lider militar, numit Barac, i-a prorocit, dându-i o poruncă de la Dumnezeu ca să lupte o anumită luptă și dacă asculta urma să învingă. Barac a replicat spunându-i Deborei:„Dacă vii tu cu mine, mă voi duce; dar dacă nu vii cu mine, nu mă voi duce.” Interesant, ...dar asta e o povestire pentru altă zi.
Debora acceptă să meargă cu Barac la luptă, dar din cauză că Barac n-a avut curaj să meargă doar el în fruntea armatei, i-a spus că victoria contra lui Sisera urma să fie a unei femei. (în final, Iael, altă femeie îl ucide pe Sisera).
Și într-adevăr, Sisera e înfrânt.
Iată ce vreau să mai remarc aici, pe lângă ce am spus deja.
Vă aduceți aminte că Debora era căsătorită? Da, era căsătorită, dar nu cu Barac! Și uitați ce exemplu, pozitiv, sfânt, inspirat de Dumnezeu, plin de creativitate, al unei femei în slujire/conducere fără soțul ei. Ea s-a dus la luptă cu Barac, nu cu soțul ei, și pentru că au împlinit ce le-a spus Domnul, în felul în care au luptat, victoria a fost câștigată pentru Israel.
Acum, înainte să creadă cineva că scriu aici pentru a le încuraja pe femei să găsească alți bărbați decât pe soții lor ca să lupte alături de ei, sau înainte să credeți că le descurajez pe femei să lucreze în unitate și parteneriat cu soții lor pentru a împlini voia Lui Dumnezeu, dați-mi voie să spun răspicat... Nu fac nimic din cele scrise în fraza anterioară. Tot ce fac este să arăt clar un adevăr din Scriptură despre o femeie (în acest caz, o femeie căsătorită) în conducere, care și-a îndeplinit corect rolul și funcția, și faptul că a avut partener un bărbat care i-a respectat poziția de lider și profeția pe care ea a primit-o de la Dumnezeu și împreună au salvat națiunea și i-au adus slavă Lui Dumnezeu!
Acesta este doar un exemplu despre faptul că dorința inimii Lui Dumnezeu n-a fost niciodată pentru a opri slujirea femeilor. Vom mai găsi multe exemple de femei pe care Dumnezeu le-a ridicat ca să conducă și să contribuie la înaintarea Împărăției Lui Dumnezeu pe Pământ. Când comparăm funcția Deborei cu mandatul care a fost dat inițial atât bărbatului cât și femeii, putem vedea că Debora a operat conform scopului și planului inițial al Lui Dumnezeu. Bărbați și femei, umăr la umăr, conducând împreună și supunându-l pe dușman.
Mulți pastori în zilele noastre nu predică despre Debora. Au mesaje despre Samson, Ghedeon, doar foarte rar e menționată Debora. Se pare că nu se potrivește tiparului lor de gândire care restricționează femeile în conducere. Eu le spun că nu pot declara că femeile nu au voie ocupe poziții de conducere și să spui că „este de la Dumnezeu” dacă avem un exemplu în Scriptură care demonstrează tocmai contrariul. Eu spun că n-o putem ignora pe Debora. Nu poți să schimbi povestea ei sau s-o faci să dispară. Este chiar acolo, în Bibliile noastre, ale tuturor și reflectă inima lui Dumnezeu față de femei. Oare de ce, fetițele și băieții din școala duminicală nu aud povestea acestei remarcabile femei lider? Chiar așa, oare de ce?
BAZELE BIBLICE PENTRU LEGITIMITATEA FEMEILOR ÎN CONDUCERE, ÎN CADRUL BISERICII
de Eileen Slattery Berglund
PRIMA PARTE
Introducere & explicații despre mandatul dat de Dumnezeu omului în Geneza.
PARTEA A DOUA
Să înțelegem mai pe larg planul inițial al Lui Dumnezeu & căderea în păcat.
PARTEA A PATRA
Considerente de bază despre textul Biblic cum a fost scris în original.
PARTEA A CINCEA
Să înțelegem cum erau tratate femeile în cultura Evreiască a primului secol în antiteză cu comportamentul Domnului Isus față de femei; Răscumpărarea și restaurarea poziției femeii, este parte din ce a câștigat Domnul Isus la cruce.
PARTEA A ȘASEA
Să înțelegem curgerea Duhului Sfânt raportat la femei.
PARTEA A ȘAPTEA
Să înțelegem ce spune cu adevărat 1 Timotei 2:8-15.
PARTEA A OPTA
Să înțelegem ce spune cu adevărat 1 Corinteni 14:34-35.
MENIU PRINCIPAL
Copyright © Eileen Slattery Berglund - Scriptural Basis for Legitimacy of Women in Leadership Within the Church. traducere C.Pușcaș